بهترین آجر نمای ساختمان

بهترین آجر نمای ساختمان

انواع آجر نما ، کاربرد در ساختمان

آجر نما از دیرباز به عنوان محبوب ترین و رایج ترین متریال برای ساخت بناها در مملکت مطرح بوده است. ولی با آغاز دوران مدرن و ورود آن به کشور در دوران حکومت پهلوی اول و دوم و تغییراتی که با آمدن شیوه های جدید ساختمان سازی در آن دوران رخ داد، نماهای آجری جای خود را به نماهای سنگی و شیشه ای داد. پس از آن با سعی معماران بازگشته از فرنگ و شاگردانشان امثال  حسین امانت و.. در اواخر پهلوی دوم و بازیابی هویت معماری ایران خشت تا حدی جایگاه خویش را بازیافت. اکنون با ظهور انواع آجر نما و قابلیت خشت نماهای مدرن در تلفیق با سایر متریال ها دوباره به متریالی محبوب در وسط معماران تبدیل شده است.

از این روی در این مقاله کوشش کرده ایم تا انواع آجر های نما را شناسایی کنیم تا در برگزیدن آجر مناسب به شما کمک کرده باشیم.

 

 

بهترین آجر نمای ساختمان

در جاسازی این آجر فقط از خاک رس استفاده می شود. به همین هدف با نام آجر نما رسی شناخته می شود. اولین آجر نما تولید شده آجر نما رسی زرد بود که در سایز ۳*۱۶ سانتی متر تولید شد و به خشت نمای ۳ سانتی سرشناس شد. برای سنه های سال در غیاب وجود رقیبی جدی نماهای شهرها را تسخیر کرده بود.
بعده ها به انگیزه تقاضای بازار و قیمت پسندیده این فرآورده و در ضمن الزامات سختگیرانه نما در اسپاهان نیاز به نو آوری در این نما احساس شد. از این جهت آجر نما رسی گلبهی نیز تولید شد.

در ضمن این خشت در ابعاد ۵.۵ *۲۶ و ۷*۳۱ سانتی متر فرآوری شد.
ترکیبات خاک آجر نما رسی گلبهی با آجر نما رسی زرد تفاوتی ندارد. اگر خشت فرآوری شده برای آجر نما مدت موعد اقلیت حرارت ببیند، رنگ آن گلبهی می شود، البته این جستار بر استحکام آجر نما کارایی منفی می گذارد، چون آجر کاملا پخته نمی شود. به همین دلیل قیمت آجر نما زرد با قیمت آجر نما گلبهی مساوی است.

انواع آجر نما ساختمان

آجر نمای رسی
آجر نمای رسی

 

آجر نما نسوز :

آجر نسوز نما از خاک چینی یا کایولن یا خاک نسوز تعبيه می شود. خاک چینی از واژه کایولینگ چینی آمده و به معنای تپه سفید است. خاک چینی غالباً به رنگ سفید است و عمده مواد ساختن دهنده آن آلومینیوم و سیلیس است. این خاک به رنگ های صورتی، نارنجی و قرمز نیز موجود است که به دلیل وجود اکسید آهن در خاک برخی معادن خاک چینی است که به آن تنوع رنگی خاصی می دهد. این خاک تحمل گرما لغایت ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد را دارد.

علت اغلب بودن قیمت آجر نما نسوز نسبت به بها سایر آجر نما بها بیشتر خاک نسوز و همچنین دور بودن معادن آن از کارخانه های آجر نما است .

 

آجر های نسوز نما در چهار تقسیم بخش می شوند، آجر نمانسوز پلاک ، آجر نما نسوز آنتیک ، آجر نمانسوز رستیک و آجر نما صخره ای .

۱- آجر نسوز نما پلاک :

آجر نسوز ظاهر پلاک یا تایل ، متداول ترین نوع آجر نسوز نما است . یگانه از انگیزه ها پر کاربرد بودن مناسب بودن قیمت آجر نسوز نما و در ضمن تولید ساده تر این فرآورده نسبت به دیگر انواع آجر نسوز نما است.

 

آجر نسوز نما در اندازه های مختلفی تولید می شود که پرکاربردترین آن ها ۲.۵*۳۱*۷ و ۲.۵*۲۶*۵.۵ و در ضمن ۲.۵*۳۱*۳.۵ یا همان آجر نسوز نما کرکره ای داخل لید می شود. از سایر ابعاد موجود در بازار می توان به ۲.۵*۶۰*۱۰ ، ۲.۵*۴۰*۸ و در ضمن آجر نسوز نما با ضخامت بالاتر یعنی ۵*۳۱*۷ و ۵*۳۱*۳.۵ که برای برپایی بافت در ظاهر به همراه آجرهای با ضخامت ۲.۵ سانتی متر در ظاهر بهره‌گیری می شوند نام برد.

آجر نسوز نما پلاک در رنگ های مختلفی فرآوری می شودکه از آنگونه متداول ترین آنها سفید، شاموتی یا گرانیتی و قرمز انگلیسی را می میشه اسم برد.  محبوب ترین آگور نسوز نما ، سفید عسلی ، سفید بلدرچینی و شاموتی هستند. با وجود اینکه آجر نسوز نما سفید چندی از دیگر انواع آجر نسوز نما گران تر است.

 

بهترین آجر نمای ساختمان

بهترین آجر نمای ساختمان

بهترین آجر نمای ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس